مشعل چیست؟


مشعل از سری تجهیزا گرمازا هستند که از طریق ایجاد شعله گرمای لازم برای سایر وسایل و تجهیزات را تامین می کنند. با توجه به کاربرد موثری که در صنایع مختلف دارند در مدل های متنوعی نیز طراحی و ساخته می شوند،مشعل دستگاهی که از طریق ترکیب معینی از هوا با سوخت، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می کند . این تجهیزات از طریق مصرف سوخت شعله ایجاد کرده، و حرارت و گرمای ایجاد شده را از طریق جابه جایی و تابش به محیط اطراف منتقل می نماید.

با توجه به آنچه گفته شد مشعل ها وظیفه ی تامین و ایجاد گرمایش را به عهده دارند. از کاربردهای مشعل می توان به منظور گرم کردن مایعات ناقل حرارت، حرارت دهی مستقیم در پخت و پز، تامین حرارت و گرما برای خشک کردن محصولات، تبدیل آب به بخار نام برد. یکی از متداول ترین سیستم های که مشعل در آن نقش مهمی ایفا می کند می توان به عنوان موتور احتراق در بویلر ها اشاره داشت.

اجزای تشکیل دهنده مشعل

مشعل وظیفه ی تامین گرمایش و حرارت برای انجام امور مختلف و ایجاد گرما برای سایر سیستم های گرمازا را به عهده دارد. این سری از سیستم های گرمایشی از کنار هم قرار گرفتن اجزا و قطعات ریز و درشتی تشکیل شده است که هریک عملکرد مختص به خود را دارا می باشد، و نحوه ی کارکرد هریک روی عملکرد کلی دستگاه تاثیرگذار است. با توجه به کاربرد گسترده ی این محصولات در صنایع مختلف کارخانه های متعددی در خصوص طراحی و ساخت انواع مدل های مشعل در حال فعالیت هستند و سالانه میلیون ها دستگاه تولید روانه بازار رقابت می کنند.

انواع مشعل

●مشعل گازسوز

این مشعل ها برای احتراق توسط گاز شهری طراحی شده اند. ابتدا گاز مصرفی توسط شیر برقی به داخل مشعل وارد می شود. ذرات خارجی و ناخالصی های جریان گاز بعد از عبور از فیلتر گاز گرفته می شود و با مخلوط شدن با هوا آماده ی احتراق می شوند. مقدار دبی هوای ورودی نیز توسط دمپر هوا کنترل می شود تا مخلوط گاز و هوا مناسب ترین ترکیب برای احتراق را داشته باشند. به طور کلی این دستگاه ها از لحاظ نوع عملکرد به فن دار، بدون فن و دمنده ای تقسیم می شوند.

●مشعل گازوییل سوز

در این نوع از مشعل ها با شروع کار موتور، فن هوادهی شروع به کار می کند. فن هوادهی در مشعل های گازوئیلی از نوع سانتریفیوژ می باشد. در مشعل های گازوئیلی الکتروموتور علاوه بر به حرکت دراوردن فن هوادهی وظیفه چرخاندن پمپ گازوئیل را نیز بر عهده دارد بنابراین با کارکرد این پمپ، گازوئیل و هوا با هم مخلوط شده و آماده احتراق می شوند.

●مشعل دوگانه سوز

این دستگاه قابلیت کارکرد با گاز و گازوئیل را دارد.

●مشعل مازوت سوز

در این دستگاه، نازل فرآیند پودر کردن سوخت و پخش کردن آن را انجام می دهد. نازل ها باید سوخت پودر شده را به گونه ای خارج کنند که در هر زاویه ی خاصی از جریان خروجی تعداد قطرات سوخت یکنواخت باشد. نصب پیش گرمکن سوخت در مشعل های مازوت سوخت نکته مهمی می باشد زیرا از منجمد شدن مازوت در فصل سرد جلوگیری می شود.

●مشعل سه گانه سوز

با اضافه کردن سوخت مازوت به مشعل های دوگانه سوز، مشعل سه گانه سوز خواهیم داشت . در این دستگاه ها هم وجود پیش گرمکن سوخت ضروری می باشد تا از منجمد شدن مازوت در دمای پایین جلوگیری شود.


[ بازدید : 341 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ دوشنبه 18 مرداد 1400 ] [ 21:28 ] [ Francis ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]